Klimaatmars 2025

Op zondag 5 oktober 2025 trok de Klimaatmars door de straten van Brussel. Van het Noordstation tot aan de Cinquantenaire, een traject van 5 kilometer, verhieven burgers hun stem voor meer klimaatactie. De organisatie spreekt van 30.000 deelnemers, de politie houdt het op 20.000. ‘Investeer in onze planeet, niet in de verwoesting daarvan’, luidde de meest in het oog springende slogan, gericht aan de politieke leiders van ons land.

Hoezo ‘investeren in de verwoesting van de planeet’? Wel ja, vandaag wordt in België jaarlijks zo’n 15 miljard euro aan belastinggeld gebruikt om het gebruik van fossiele brandstoffen te subsidiëren, zoals gas, olie, kerosine en stookolie.

Wanneer fossiele brandstoffen gebruikt (en dus verbrand) worden, komt CO₂ – een broeikasgas – in de atmosfeer terecht. De CO₂ vormt dan een soort van ‘deken’ rond de aarde, waardoor warmte niet meer kan ontsnappen, vastgehouden wordt en de planeet opwarmt.

Die opwarming leidt er onder andere toe dat extreme weersomstandigheden frequenter voorkomen, zoals hittegolven, droogte, bosbranden, stormen, hevige regenval en overstromingen. Daarnaast verzwakken ecosystemen, gaat de biodiversiteit achteruit, mislukken oogsten, is er meer hittestress en hittesterfte, nemen zowel schade aan de infrastructuur als klimaatmigratie toe en gaan economische kosten omhoog.

Gezinnen met kinderen

Een belangrijk punt dat tijdens de klimaatmars aangekaart werd door de betogers, is dus dat een grote som belastinggeld aangewend wordt om het gebruik van fossiele brandstoffen te subsidiëren en te blijven stimuleren. Dat terwijl de uitgestoten CO₂ het klimaat ontregelt met alle negatieve gevolgen van dien. Daartegen kwamen tienduizenden mensen op straat in Brussel: gezinnen met kinderen, verenigingen, ngo’s, mutualiteiten, jeugdbewegingen, enz.

Zij roepen de politici op om die enorme hoeveelheid publieke middelen niet meer naar de grote vervuilers en schadelijke systemen te laten vloeien, maar het bedrag te investeren in duurzame technologieën, goed voor de gezondheid van de mensen en goed voor de planeet.

Meer dan 100

De Klimaatmars werd georganiseerd door de Klimaatcoalitie, een collectief van meer dan 100 Belgische organisaties. Die coalitie heeft als doel klimaatdossiers op de agenda te houden en maatschappelijke en politieke steun te genereren voor maatregelen om de klimaatcrisis aan te pakken.

Anders dan in 2025 werd in 2024 géén Klimaatmars georganiseerd in Brussel, maar beelden van de editie van 2023 vind je hier en hier.

Bekijk ook mijn andere fotoreportages:

Natuur

Natuur

 Als natuurfotograaf golf ik mee op het...

error: Content is protected !!